سه شنبه ,۱ آبان ۱۴۰۳
قالب وردپرس شرکتی ممبر فیک
خانه / اخبار / «برگ جان» فیلم دل است

«برگ جان» فیلم دل است

ابراهیم مختاری کارگردان «برگ جان» گفت: در این فیلم، هم سینما و هم کارگردان نقد می‎شوند، این یک رابطه دوطرفه است. به وسیله سینما کارگردان نقد می‎شود و کارگردان هم خودش را با سینما نقد می‎کند.

ابراهیم مختاری در جلسه نقد و بررسی «برگ جان» که با حضور این کارگردان و سعید پورصمصمی بازیگر فیلم در سینما سوره اصفهان برگزار شد؛ در مورد نحوه انتخاب بازیگران «برگ جان» گفت: چون مستندساز هستم دلم می‎خواست بیشتر از بین نابازیگران، بازیگر انتخاب کنم اما موقع نوشتن فیلم‎نامه «برگ جان» برای نقش مش رحیم، آقای پور صمیمی‎ جلوی چشمم می‎آمد. در مورد آقای مهدی احمدی هم که نقش کارگردان را دارد کم کم به او رسیدم اما در مورد خانم مریم مقدم واقعا دلم می‎خواست بازیگر کمتر دیده‌شده‌ و گزیده کاری این نقش را بازی کند. هرچند به لحاظ گیشه اینکه بازیگرانت کمتر شناخته شده باشند اصلا خوب نیست اما ترجیحم انتخاب بازیگرانی بود که بتوانند نقش را خوب در
بیاورند.

وی در ادامه سخنانش افزود: مثلا آقای پورصمیمی‎ خیلی نقش را خوب درآورده؛ من خودم هر وقت فیلم را می‎بینم دلم می‎خواهد زودتر به آن صحنه‌هایی برسم که مش رحیم حضور دارد. به نظرم بازیگر خوب، وقتی در قالب نقش فرو می‎رود تا چند دقیقه اول، تماشاگر او را نمی‎تواند بشناسد. از ابتدا می‎دانستم اگر مش رحیم در نیاید کل فیلم به فنا می‎رود اما خوشبختانه آقای پورصمیمی ‎به خوبی از پس نقش برآمد.

سعید پورصمیمی ‎ درباره این فیلم گفت: «برگ جان» فیلم دل است؛ حدیث نفسی است که آقای ابراهیم مختاری با خودش داشته و ماجرا برمی‎گردد به مستند «زعفران»، ایشان به پرسوناژی مانند مش رحیم برخورد کرده که پایبند اصول خودش بوده و سرانجام همین مواجهه باعث ساخت «برگ جان» می‎شود.

در ادامه ابراهیم مختاری در مورد «برگ جان» گفت: در این فیلم، هم سینما و هم کارگردان نقد می‎شوند، این یک رابطه دوطرفه است. به وسیله سینما کارگردان نقد می‎شود و کارگردان هم خودش را با سینما نقد می‎کند. این بازی دوگانه سبب رشد هر دو طرف است.

پورصمیمی‎ در تأیید سخنان مختاری افزود: این فیلم یک جور به محاکمه کشیدن اهل فن است. باید ببینیم مخاطب ما کیست و برای چه کسی فیلم می‎سازیم.

سعید پورصمیمی ‎درباره چگونگی رسیدنش به نقش و درآوردن لهجه بجستانی توضیح داد: قسمت من این است که از اول نقش پیرمردهای شهرستانی و با لهجه را بازی کنم، از جوانی هم همین طور بود. خوب هر چند سعی کردم نقش‌های متفاوتی را بازی کنم اما در همان بیست سالگی هم نقش پیرمرد را بازی کردم. الگوی من برای لهجه بجستانی معلمی ‎بود که روزها کار تدریس می‎کرد و بعدش هم باغ داشت و کشاورزی می‎کرد. او شب‌ها با من تمرین لهجه می‎کرد و دیالوگ‌های فیلم را با هم به لهجه بجستانی ترجمه می‎کردیم. من با خیلی از آن‌ها رفیق شده بودم، بجستانی‌ها مردمان ساده و جالبی هستند.

اکران فیلم سینمایی «برگ جان» دومین ساخته بلند داستانی ابراهیم مختاری این روزها در سینماهای کشور ادامه دارد، و در ساعت ۱۶ امروز شنبه ۲۰ آبان ماه جاری در پردیس سینمایی کورش در تهران، در ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی هویزه در مشهد، در ساعت ۲۰:۳۰ یکشنبه ۲۱ آبان ماه در سینما فرهنگ و همچنین در ساعت ۲۲ در پردیس سینمایی کورش در تهران روی پرده خواهد رفت.

 

روزنامه ثروت

۲۰/۸/۹۶

نسخه شماره : ۱۹۸

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

44 − 38 =